Kom i gang!

Det finnes ingen fasitsvar på hvordan starte en bedrift. Dette varierer ut fra hvilket produkt eller hvilken tjeneste du skal tilby, og hvilken bransje du skal satse i. Men, stalltipset er å starte med å få på plass en kortfattet og tydelig forretningsmodell. Deretter, tørre å ta den videre.

Mange gründere tenker at de ikke bringer noe vesentlig nytt til markedet, og tør dermed ikke å ta skrittet ut av komfortsonen og gi gass. Men, se deg om i en dagligvarebutikk. Se hvor mange ulike smørprodukter som er der. I hyllen med oljer vil du se det samme. Poenget er, det du tilbyr trenger ikke å være vesentlig nytt, så lenge du klarer å skille deg ut i mengden. Dette kan du gjøre gjennom å fokusere et spesifikt kundesegment, ha fokus på emballasjedesign, bærekraft eller annet, og så handler resten om hvor god du er i markedskommunikasjonen. Som Steve Jobs sa – "en forretningsidé må ikke forandre verden for å være viktig", forteller Andreas.  

forretningsplan

 

Bruk andres erfaringer!

Andreas har et brennende engasjement for entreprenørskap, og oppstartsbedrifter spesielt. Det har ført til at han etter sin siviløkonomutdanning har jobbet operativt med forretningsmodellering, konseptualisering, markedsføring og rådgivning – også gjennom å ha konvertert forretningsideer til reelle bedrifter. Nå ønsker han å dele kunnskap:

Det å ha vært med i etableringen av flere bedrifter har gitt meg kunnskap og erfaringer som jeg aldri kunne lest meg til. Denne kompetansen vil jeg gjerne dele med andre som står på terskelen til gründerskapet.

I dialog med andre gründere har Andreas erfart at mange blir stående fast i den første fasen – de bruker mye tid på å «pitche» ideen sin, uten at de klarer å få produktet ut i markedet og tjene penger. Andreas har selv hatt stor verdi av å søke råd og erfaringer fra andre gründere, både de som har lykkes og de som har hatt en mer strevsom ferd.

Andreas sine 8 tips til deg som ønsker å etablere egen bedrift

  1. Med utgangspunkt i din kompetanse og dine interesser – hvilket problem kan du bidra til å løse?
  2. Formuler din forretningsidé i en enkel og kortfattet forretningsmodell.
  3. Design løsningen din – lag skisser/prototyper av ditt produkt eller tjeneste. Det gjør det enklere å overbevise banker, investorer eller andre finanisører om å gi støtte til din forretningsidé.
  4. Design din grafiske profil – sørg for at du kan presentere din idé/bedrift med et profesjonelt og tillitsvekkende uttrykk.
  5. Skaff kapital slik at du kommer videre. Spar fra egen lomme, lag en kickstarter-kampanje, gå i dialog med investorer, banker og/eller andre finansiører.
  6. Bruk kapitalen til å ferdigstille produktet/tjenesten din, slik at det er klart for salg.
  7. Start markedsføringen – gjør produktet/tjenesten synlig gjennom de kanaler hvor du treffer målgruppen din.
  8. Fortsett utviklingen. Få inspirasjon til nye ideer og løsninger, innhent tilbakemeldinger fra kunder (både de fornøyde og misfornøyde) – det skal godt gjøres at løsningen din er ferdig utviklet.

 

Trenger du flere gode råd for å komme videre?

I prosessen med etablering av din bedrift teller hver eneste krone. Ønsker du rådgivning gjennom oss kan vi bistå deg med muligheter for å få den finansiert.

Bedriftskompetanse har vært en sentral aktør i næringsutviklingen i nord gjennom snart 40 år. Vår spisskompetanse og vårt nettverk kan hjelpe deg å kommersialisere din forretningsidé. Vi vil gjøre vårt ypperste for at du skal lykkes.

Ta gjerne kontakt for en engasjert og uforpliktende fagprat!

nordvik

Andreas Nordvik

Telefon: 476 45 521, e-post: an@bedriftskompetanse.no