Samarbeid for kystbarnas beste
Loppa, Måsøy og Rødøy kommuner har flere likhetstrekk gjennom lavt innbyggertall, elevnedgang, utfordringer med å rekruttere kompetanse og skoler som er spredt geografisk. Samtidig er det politisk vilje i alle tre kommunene for å opprettholde en desentralisert skolestruktur. Det har gitt et interkommunalt samarbeid på tvers av fylkene i nord – for kystbarnas beste.
2. desember i år tok Loppa og Måsøy kommuner, representert ved oppvekstsjef, sektorleder og hovedtillitsvalgte, turen til Vågaholmen for å besøke Rødøy kommune. Formålet med turen var å bli kjent med Rødøyprosjektet II, «Digitale klasserom med fulldelte klasser i fådelte skoler», som omhandler nettundervisning for tilvalgsfag på ungdomstrinnet. Rødøy kommune har fått midler fra Forskningsrådet til å gjennomføre prosjektet, og Nord Universitet har ansvar for forsknings- og kompetanseutviklingsdelen av prosjektet.
Loppa og Måsøy kommuner delte informasjon om prosjektet «Kystbarna – for barnas beste», med bistand fra Bedriftskompetanse, som ivaretar prosjektledelsen. Dette programmet skal lede ut i et planprogram for området oppvekst.
Besøket ble utbytterikt for alle parter og kommunene har intensjon om å fortsette et samarbeid for kystbarnas beste. Loppa og Måsøy kommuner takker Rødøy kommune, ved oppvekstsjef, ordfører og faglærere, for et godt tilrettelagt besøk i nydelig vintervær.